PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK :- SUATU RENUNGAN


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIMM..


"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu & keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. Penjaganya malaikat-malaikat yang kasar dan ganas, yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." [At-Tahrim: 6]


Anak adalah permata. Permata yang tiada tandingnya ;- kurniaan dari Allah SWT. Tapi adakah kita betul-betul menyayanginya? Bagaimana bentuk kasih-sayang ibubapa kepada anak menurut Islam?

Agama telah menetapkan bahawa menjadi tugas & tanggungjawab seorang ayah berkenaan dengan hak-hak anaknya. Pertama, memberinya ibu yang baik. Kedua, memastikan lingkungan atau persekitaran yang baik bagi anaknya membesar. Ketiga, memberinya pendidikan yang terbaik. Maka dari itu, kahwinilah wanita yang solehah dan cerdas, atau didiklah isteri anda sebaik mungkin. Kemudian carilah tempat tinggal yang aman, selamat, ajaklah jiran-jiran untuk bersama-sama memperbaiki diri. Dan yang terutama, berilah pendidikan kepada anak dengan pendidikan yang baik menurut Islam.

PENDIDIKAN AKADEMIK

Pendidikan akademik anak merupakan tanggungjawab kedua ibubapa. Seorang ayah dan ibu yang baik akan melengkapi dirinya dengan ilmu-ilmu agama. Sebab dalam ilmu agama terdapat ilmu dari berbagai aspek kehidupan, termasuk ilmu mendidik anak sejak dari kecil hinggalah dewasa. Itulah bezanya agama Islam dengan agama-agama lainnya. Jika memang seseorang tidak memiliki ilmu agama yang cukup, atau kurang memiliki waktu untuk mengajar anak, maka tugas orangtua adalah menitipkannya kepada guru yang terbaik.

PENDIDIKAN AMALI

Nabi SAW pernah bersabda :- "Perintahkanlah anak-anakmu yang telah berumur 7 tahun untuk mendirikan solat. Dan pukullah anakmu jika dia meninggalkan sholat, dikala umurnya sudah mencapai 10 tahun".

Tapi sayangnya, tidak banyak orangtua yang menyayangi anaknya. Mereka tidak peduli apakah anaknya cinta kepada Allah atau tidak. Tetapi jika anaknya merosak perabot rumah barulah mereka ambil kisah. Padahal anak-anak adalah merupakan aset ataupun mutiara yang tentunya lebih mahal dari apa jua sekalipun. Persoalannya, kenapa mereka tidak peduli jika 'mutiara' itu jatuh dan rusak. Apakah mereka tidak berfikir?

ANAK ADALAH 'MUTIARA'

Nabi SAW ketika telah selesai mendirikan solat Asar berjemaah di masjid, beliau akan segera pulang menemui puteri-puterinya dan menanyakan apakah mereka telah mendirikan solat? Jika sudah, maka diajak mereka berkumpul dengan sebaik-baik pakaian dan berzikir, berselawat hinggalah hampir ke waktu Maghrib.

Tetapi, apa yang terjadi pula dengan orangtua di zaman ini, mereka membiarkan anak-anak mereka menonton tv, bermain dengan rakan-rakan selama yang mereka mahu. Tidak ada teguran, tiada juga contoh tauladan yang terbaik. Anak-anak dibiarkan leka hingga meninggalkan waktu Solat.

Terlebih parah lagi, membiarkan anak-anak berpakaian seksi sejak dari kecil lagi dengan alasan mengikuti arus perubahan fesyen terkini. Membiarkan anak-anak bergaul tanpa batasan di luar tatasusila kehidupan Islam. Anak-anak gadis pula bebas kesana-kemari walaupun di malam hari. Seolah-olah bangga dengan sebarang tingkah laku sambil membuka aurat dan berpakaian ketat.

Alangkah tak berharganya 'mutiara' di zaman ini. Tidakkah mereka berfikir?